3 marketingtips voor het online verkopen van uw boek

Het schrijven van een boek is eigenlijk het makkelijkste deel. Want iedereen heeft wel een passie waar hij makkelijk een boek over vol kan schrijven. Maar wat doe je dan?

Wat gebeurt er nadat het boek is gepubliceerd? Hoe moeten auteurs het in dit digitale tijdperk op de markt brengen en verkopen?

Om te beginnen, reken niet op geluk of mond-tot-mondreclame. Er is meer nodig om succesvol te zijn in termen van zichtbaarheid, bekendheid en verkoop. En als je op dit moment geen mega-influencer bent op het gebied van sociale media, is een boekentour misschien ook uitgesloten. 

Laten we eens kijken naar bewezen marketingtips die auteurs hebben geholpen om de online verkoop te verhogen. 

Bouw een website

Als u in contact wilt komen met potentiële lezers en online boeken wilt verkopen, is het belangrijk om een ​​speciale website te hebben om het woord te verspreiden. Daarnaast kun je een e-maillijst voor e-mailcampagnes opbouwen. Aangezien consumenten het grootste deel van hun onderzoek online doen, is een website het eerste waar u zich op moet concentreren. Geef potentiële lezers een plek om snel en gemakkelijk alle informatie te vinden die ze nodig hebben. Hoewel sociale-media-accounts een geweldige marketingtool zijn, weet je nooit wanneer een sociale-mediaplatform een ​​algoritme zal wijzigen of inhoud zal verwijderen, terwijl je op je website altijd volledige controle hebt over wat potentiële klanten zien. 

Wees strategisch en selectief met sociale media

Probeer, afhankelijk van de inhoud van je boek, uit te zoeken in welke netwerken je publiek wil rondhangen, en begin daar. Als je boek bijvoorbeeld is bedoeld voor zakelijke professionals, is LinkedIn misschien het beste, gevolgd door Facebook en mogelijk Twitter, afhankelijk van de branche. Als je een graphic novel of een ander type boek hebt gemaakt dat erg visueel is, wil je misschien beginnen met een van de meer visuele platforms, zoals Instagram en Pinterest.

Zoek daarnaast groepen die relevant zijn voor uw onderwerp, sluit u bij hen aan en voer authentieke gesprekken, zonder uw boek te promoten. Laat natuurlijke verbindingen tot stand komen – het is belangrijk om uw kennis te delen en uw reputatie als expert op uw onderwerp op te bouwen. 

Geven om te krijgen

Mensen helpen zonder iets terug te verwachten is een manier om goed karma tot stand te brengen. Als auteur die zijn boek online wil verkopen, zou dat betekenen dat je je potentiële publiek ruim voor de lancering van je boek de waarde van jouw woorden moet laten inzien. Ik begon zelf met het geven van lessen en het publiceren van artikelen op Facebook. Mensen raakten bekend met mijn werk en mijn manier van lesgeven. Daardoor kreeg ik vertrouwen bij mijn publiek. Ik ontdekte ook dat toen ik mijn eBooks gratis weggaf voor een 5-daagse weggeefactie, mijn aantal daarna explodeerde en ik nog steeds hogere verkopen zag. Ook na de weggeefactie. Door persoonlijke acties, zoals een handgeschreven boodschap op de brievenbusdoos waar het boek in wordt verzonden, bouw je een band op met je lezer en vormt zich een netwerk.

Wees dus strategisch, maar ook persoonlijk. Dan gaat de verkoop van je boek vanzelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *