Dysarthrie

Hier staan tips en trukjes om het dagelijkse leven dragelijker te maken of suggesties waarmee het iets makkelijker word allemaal. Heb jij er ook een paar? plaats ze dan in het forum zo help je andere mensen ook.

Moderators: Moderators, Informatie verzorgers

Dysarthrie

Ongelezen berichtdoor brainstorm » wo jun 24, 2009 2:30 pm

Zijn er ook mensen die bekend zijn met Dysarthrie?
Ik weet wel wat het is, (heb hetzelf) maar ben benieuwd of er meer mensen zijn met Dysarthrie en hoe het zich bij hun uit.
Bij mij is de uitspraak wat minder nauwkeurig als ik sneller spreek en heb ook enigzins moeite om tijdens alcoholcontroles op zo'n pijpje te blazen (minder kracht).
Ooit heb ik dat eens moeten doen en toen moest ik het wel vijf keer overdoen. Ik weet nog maar sinds kort dat ik dat heb en dat die moeite met het blazen op zo'n apparaatje (gezien de kracht die je nodig hebt om dat te kunnen doen) daarmee te maken kan hebben. Dysarthrie heeft te maken met je mondmotoriek en als ik het goed heb begrepen, gaat dit vaak ook samen met de problemen van je algehele motoriek.
brainstorm

Re: Dysarthrie

Ongelezen berichtdoor olga » do aug 13, 2009 9:41 am

mijn motoriek is niet goed naar of ik Dysarthrie heb weet ik niet. ik heb er nog nooit van gehoort van het woord Dysarthrie.
olga

Ongelezen berichtdoor Guus » do aug 13, 2009 2:35 pm

Zulke kracht verminderingen en motorische storingen zijn "heel normaal" bij mensen met nah hoor bijna iedereen heeft er wel een of meerdere tikken van gekregen iets wat niet goed functioneerd of zo..
Ik en nah.... maatjes voor het leven..
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor olga » do aug 13, 2009 4:03 pm

ja dat iets niet goed functioneert heb ik ook maar nu begrijp ik het nu ik ook jou stukje lees. ben niet zo goed in moeilijke woorden bv
olga

Ongelezen berichtdoor brainstorm » vr okt 09, 2009 10:52 pm

Ja, Dysarthrie is inderdaad een moeilijk woord, het is ook een medische term.
Waarschijnlijk komt dit wel bij meer NAH-patienten voor en de een heeft er meer last van dan de andere.
Buitenstaanders horen het vaak ook niet aan mij, dat ik problemen heb met mijn mondmotoriek. Maar wat ik er voornamelijk zelf van merk is, dat ik erg moe wordt van het voeren van een gesprek en wanneer ik met b.v. een alcoholcontrole moet blazen (is nog maar één keer gebeurd, sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald, in 1991), dan merk ik dat ik moeite heb met de kracht om te blazen en moet dus vaker blazen om het goede resultaat te halen.
Op zich is dat niet zo erg, maar die politieagent, die mij toen die blaastest moest afnemen, had niet zoveel geduld (ik wist toen ook nog niet, dat ik dat zou hebben). Het was middernacht, we waren op visite geweest bij vrienden en de dienst van die politieagent zou er wel gauw opgezeten hebben. Hij zal wel gedacht hebben:"Schiet op mens, dan kan ik naar huis!"
Mijn man dacht ook nog even lollig te zijn en zei:"Ik wil het wel even proberen, haha!!" Die politieagent kon daar de humor niet van inzien.
brainstorm

Ongelezen berichtdoor olga » za okt 10, 2009 10:25 am

dat is wel eens jammer dat andere mensen zo reageren. vroeger had ik vaker als nu dat als ik veel en snel praten dat ik dan bij 1 woord een soort stop of stoter. en dat was 1 keer in een woord. dat vond ik altijd wel vervelend
olga

Ongelezen berichtdoor brainstorm » wo okt 14, 2009 11:36 pm

Ja, dysartrie kan inderdaad samen gaan met stotteren, omdat de mondmotoriek verstoord is, kost het immers meer moeite om de klanken te vormen en wordt de spraak, wanneer je sneller spreekt vaak ook onduidelijker, moeilijker te verstaan voor gesprekspartners. Dit is wat ik heb gelezen.
Een paar mensen die weten, dat ik dat heb, zeggen het ook aan mijn gezicht te kunnen zien, dat het mij meer moeite kost om de dingen te zeggen. Maar er zijn ook veel mensen die er niks van merken. En en een neuropsycholoog ziet en hoort zulke dingen direkt, want die weet natuurlijk ook dat dit voor kan komen bij hersenletsel, zij letten daar specifiek op.
Het was mijn neuropsycholoog, tijdens het eerste onderzoek in 2005 al opgevallen en ook dat ik zichtbaar veel aandacht besteedde aan het volgen, wat hij te vragen en te zeggen had, maar dat heeft niks met die dysartrie te maken, dat zijn weer andere probleemgebieden. Ik weet nog wel, dat ik als kind logopedie heb gehad op school, omdat ik verkeerde mondgewoontes had en mijn tong ook verkeerd gebruikte en moest daar ook oefeningen voor doen.
Als ik het goed heb begrepen is vaak de algehele motoriek ook verstoord, als er sprake is van dysartrie. Het is dus heel goed mogelijk, dat het bij de meeste mensen met hersenletsel wel voorkomt, bij de een wat meer en bij de andere wat minder. Er zijn mensen die totaal onverstaanbaar zijn, maar zo erg is het bij mij gelukkig niet.
En ik denk dat het in situaties, waarin ik mij onzeker voel, ook duidelijker hoorbaar is. Vaak ga ik dan ook ratelen, omdat alles wil vertellen, wat er in mijn hoofd zit en bang ben om dingen te vergeten te zeggen (een beetje ADHD-achtige situatie). Maar ik heb geen ADHD. Daarna ben ik ook vaak bekaf.
brainstorm

Ongelezen berichtdoor olga » do okt 15, 2009 9:00 am

nou, weer wat geleerd. mijn moeder zegt ook wel eens dat ik niet duidelijk praat, en vroeger zei ze ook wel eens dat ik ratelde. voor mij doen praat/ praate ik gewoon. ik had er vroeger wel meer last van dan nu hoor.
olga

Ongelezen berichtdoor hetty » do okt 15, 2009 9:40 pm

bij mij is de slaapkwab beschadigt, die ook de spraak regelt, waardoor ik al jaren onduidelijk en langzaam praat, en dit word alleen maar erger als ik moe ben, en dat ben ik heel vaak, na jaren spraakles moet ik nu duidelijk ar-ti-cu-le-ren, en dat kost alleen maar inspanning, en daar heb lang niet altijd zin in!!!!!!!!!!
hetty

Ongelezen berichtdoor Guus » vr okt 23, 2009 9:51 pm

Waarom laat je niet een vrief opstellen door bijvoorbeeld je neuroloog die je bij je rijbewijs kan doen zodat je bewijs hebt dat je niet goed kan blazen?
wel een goeie van je man trouwens :D
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor olga » za okt 24, 2009 8:37 am

guus, ga nou niet meteen funzig worden he :D :D
olga

Ongelezen berichtdoor Guus » za okt 24, 2009 2:12 pm

quote van brainstorm : Mijn man dacht ook nog even lollig te zijn en zei:"Ik wil het wel even proberen, haha!!" Die politieagent kon daar de humor niet van inzien.

:P

die bedoelde ik Olga :)
Dat van die slaapkwab is trouwens ook vervelend...hetty
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor olga » za okt 24, 2009 5:24 pm

jaja, dan is het goed guus :D

ja die slaapkwab is vervelend idd, het is ook maar net net stukje beschadigd is. bij de een is het dit en bij de ander net iets anders
olga

Ongelezen berichtdoor Guus » zo nov 15, 2009 6:05 pm

Dat is ook zo ;)
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor MonaLisa » zo sep 22, 2013 10:13 am

Tegenwoordig als ik woorden tegen kom waarvan ik niet of niet goed weet wat ze betekenen, kijk ik meteen op internet of er daar wat over staat.
Wat je vandaag niet hebt gedaan, kan je morgen altijd nog doen.
MonaLisa

Ongelezen berichtdoor Guus » wo sep 25, 2013 9:23 pm

leve google ;)
Guus
Administrator
Administrator

Keer terug naar Hulp en oplossingen