vriendschappen

De babbelbox hier kunt u over alles praten waar op het forum verder geen onderwerp voor is.

Moderator: Moderators

vriendschappen

Ongelezen berichtdoor brainstorm » di jun 08, 2010 11:05 pm

Wat merken jullie sinds dat jullie NAH hebben van jullie vriendschappen, zijn jullie ook vrienden verloren daardoor?

Ik heb mij ook wat de vriendschappen betreft vaak aan proberen te passen aan de wensen en verwachtingen van mijn omgeving en had eerder in de buurt waar ik woonde ook altijd wel een vast clubje met vriendinnetjes waar ik mee speelde. Maar toen we allemaal ouder werden, in de pubertijdsperiode, merkte ik toch wel vaak, dat ik het vijfde en later derde wiel aan de wagen was.
Op school lukte het mij ook niet om echt vriendschap te sluiten met klasgenoten. Ze merkten blijkbaar wel, dat ik nog wel eens anders kon reageren, als dat eigenlijk normaal was voor iemand van mijn leeftijd. Ik was een gemakkelijk pestslachtoffer en werd dus ook gepest. Ik kon zowiezo al niet zo snel reageren, want ik begreep de dingen niet zo snel en ik werd nogal eens belachelijk gemaakt om de dingen, die ik zei.
Die vriendinnen van vroeger, uit de buurt, hebben mij op een bepaald ogenblik ook laten stikken. Ik had ze nog een keer meegenomen naar een schoolfeest van de school waar ik naartoe ging, zodat ze daar zagen, dat ik echt wel vriendinnen had, dacht ik. Maar ook aan hun verwachtingen voldeed ik blijkbaar niet en zijn een keer gaan stappen (in onze plaatselijkde discothee), zonder mij te vragen, terwijl ik 's middags nog gevraagd had, of we die avond nog weg zouden gaan. Dat heeft mij enorm gekwets, pijn gedaan. Iemand uit onze buurt, was daar ook geweest en had tegen z'n moeder verteld, dat hij die anderen gezien had en dat ik er niet bij was. Die ouders van die jongen, waren goede kennissen van mijn ouders (gingen ook nog wel eens samen kamperen) en die moeder heeft het mijn moeder verteld.
Later hebben ze me nog aan een jongen gekoppeld, die ik toen overigens wel leuk vond en daar ook nog een half jaar een relatie mee heb gehad. Maar achterafgezien, denk ik wel eens, dat het weer een poging is geweest om maar weer van mij af te zijn, want ik was heel veel bij die jongen.
Een andere vriendin heeft me laten vallen, omdat ze vond, dat ik teveel met mijzelf bezig was. Zal ook best zo geweest zijn, maar ik voelde mij ook rot in die periode.
En zo zijn er nog meer personen geweest, aan wie haar verwachtingen ik niet heb voldaan. Die verwachtingen staan bij mij de vriendschappen vaak in de weg. Maar ook andere omstandigheden (b.v. de levenssituatie van iemand) staan mijn verwachtingen van een vriendschap nogal eens in de weg. Daar kunnen ze ook altijd niet wat aan doen. Ik heb één hartsvriendin, maar die werkt in de zorg en heeft wisselende diensten, is alleenstaande moeder en heeft naast haar al wat oudere kinderen, ook nog een vrij jonge dochter en is het dus gewoon lastig om iets af te spreken.
Zij woont ook drie kwartier rijden bij mij vandaan, daar ga ik ook niet zomaar even voor een paar uurtjes naartoe. De weersomstandigheden van de afgelopen winter hebben er ook mede voor gezorgd, dat we even niet bijelkaar konden komen. Maar we sms-sen wel veel of bellen zo nu en dan eens.
Toch heb ik bij veel vriendschappen ook vaak het gevoel (gehad), dat het van mijn kant moet komen. Ik heb nooit iets op de weegschaal gelegd, over hoe vaak je naar iemand toegaat of hoe vaak iemand bij jou komt, maar ben inmiddels wel aan het leren, dat ik niet elke keer degene hoeft te zijn, die het initiatief hoeft te nemen en doe dat ook niet elke keer weer.
Het is niet zo, dat ik geen mensen om mij heen heb, waar ik het niet goed kan vinden, maar wat ik eigenlijk zoek in vriendschap mis ik wel heel erg.
Wel ga ik sinds april één dagdeel in de week naar een activiteitencentrum voor mensen met NAH, waar ik op mijn eigen tempo en op mijn eigen manier mee kan doen aan vrijetijdsactiviteiten en heb daar ook wel leuk contact met die mensen. Ik ben heel blij, dat ik daar een indicatie voor heb gekregen (naast die van individuele thuisbegeleiding van de thuiszorg). Dat activiteitencentrum valt namelijk onder groepbegeleiding. De sfeer is daar gezellig en ontspannen. Ook ga ik één keer in de maand naar NAH-café, maar daar zijn tot nu toe nog elke keer thema-avonden geweest. Ik heb dus nog geen avond meegemaakt zonder thema, want die zijn er ook wel. Ik ben wel naar die avonden toegeweest, omdat de onderwerpen mij interesseerden, maar ben ook wel eens benieuwd naar die avonden zonder thema (dat zal volgend jaar wel weer worden, want de komende keer is de laatste keer van dit seizoen, voor de vakanties aan), die al mooi in zicht komen.
In september ben ik nog wel van plan om mijn muziekale ambitie weer op te pakken, maar ga een geheel ander instrument bespelen, dan wat ik eerder deed (vanaf een jaar of 12 t/m 15). Toen kon ik het niet meer combineren met school. Ik had de tijd hard nodig voor mijn huiswerk en het leren.
brainstorm

Re: vriendschappen

Ongelezen berichtdoor mieke » do jun 10, 2010 1:40 pm

wel mijn ervaringen zijn,dat men soms roddeld of zegt dat ik kuren heb,ik loop namelijk zo goed als iedereen voorbij en heel soms(echt heel soms)herken ik hen en zeg dan gedag.Tenzij zij mij als eerste aanspreken dan herken ik hun stem of handeling.Het is heel moeilijk om met nieuwe mensen een contakt te houden,zij veranderen zo vaak dat dat veel herkenningsproblemen geeft.De meeste mensen trekken hun oordeel en voor hen lig je er uit.Ze begrijpen niet dat ik perfect mee kan als ze voldoende info geven dat ik kan onthouden of herkennen.Met gezichtsblindheid(prosopagnosie)is ook orientatie heel moeilijk,tijdens uitstapjes merk je t meeste,dan ben ik steevast diegene die de verkeerde kant op ga.OOK in men relatie is dit wel eens grappig,als men man niet kenbaar maakt dat hij het is,gooi ik hem eruit als onbekende,ook men kids weten dat en voorkomen dit.Geeft echt heel rare grappige toestanden die vele afschrikken.Heb dit al van men 9 de jaar door een autobusongeval en weet niet beter of dit nu vrienden afstoot of niet,vast staat dat het heel vermoeiend en verwarrend is.Hopelijk voldoet dit antwoord :D
mieke

Ongelezen berichtdoor brainstorm » za jun 12, 2010 11:36 am

Ja, roddelen is altijd zo makkelijk hè!
Mensen hebben altijd wel een oordeel klaar, terwijl ze niet eens weten, waarover ze praten. Zij ervaren niet, wat jij ervaart en als je hun verteld, hoe het bij jou werkt, dan mogen ze best eens de moeite nemen om daar iets mee te doen.
Ik ben van plan om weer een muziekinstrument te gaan bespelen, maar die cursus is waarschijnlijk groepsgewijs en weet dus niet of ik daarin mee kan komen. Ik moet dus aangeven, dat ik hersenletsel heb en dat ik wat meer tijd nodig heb en bepaalde voorwaarden om het te kunnen leren. Als ik die gelegenheid krijg, dan kan ik heel veel leren. Maar ik voel mij ook best wel een beetje zenuwachtig om dat aan te geven, of men daar wel rekening mee kan en wil houden (vaak is dat niet zo) en ben dus ook een beetje bang voor afwijzing.
Ik zou dan kunnen zeggen, dan doe ik het niet, maar ik laat mij niet meer zo gemakkelijk aan de kant schuiven. Men mag ook wel eens zien en weten, dat niet bij iedereen alles maar vanzelfsprekend gaat en dat niet iedereen mee kan komen in het tempo van deze maatschappij. Dat er mensen zijn die een wat andere gebruiksaanwijzing hebben, om te kunnen functioneren.
Onze problemen hoeven niet altijd een probleem te zijn, maar door de instelling van deze maatschappij, waarin alles altijd maar snel moet en perfect, krijgen we de kans niet altijd om dat te laten zien.
ik ben nu éénmaal niet iemand, die mij gemakkelijk ergens bij neerlegt. Natuurlijk moet je proberen te accepteren, dat je beperkingen hebt en daar ben ik ook al een heel eind mee, maar dat wil nog niet zeggen, dat je je ook zomaar aan de kant moet laten zetten.
Ik hoop dus, dat de voorwaarden en de middelen, die ik nodig heb om dat instrument te leren bespelen, geen reden hoeven te zijn, om er niet aan te beginnen.
Ik ben heel gemotiveerd en al ik echt iets wil, dan ga ik er ook voor, die mentaliteit heb ik altijd al gehad. Zo heb ik ook de MEAO geprobeerd na de MAVO (waar ik boven verwachting een diploma van heb gehaald, op het hoogste niveau, D dus). Helaas was de MEAO te hoog gegrepen, maar ik heb het geprobeerd en kwam er zo dus achter, dat dat niet haalbaar voor mij was.
Zo ben ik na een jaar of wat mee te hebben gedaan aan linedance, ook tot de conclusie gekomen, dat het teveel voor mij was, dat ik al die informatie in zo'n korte tijd niet kon bolwerken.
Toen had ik inmiddels ook door hoe het bij mij werkte, want dat heeft ook enige tijd en veel zelfonderzoek gekost en veel frustraties.
Ik merk wel, dat ik wat meer rust begin te krijgen, door mijn eigen grenzen meer aan te geven, want dat deed ik nooit. Ik vond alles maar goed en probeerde met alles en iedereen rekening te houden en dat houd je natuurlijk niet eeuwig vol.
De nieuwe fase, waarin ik nu zit, bevalt mij prima.
brainstorm

Ongelezen berichtdoor Guus » do jun 17, 2010 3:12 pm

Ik had vroeger ook veel "vrienden" tot ik niet veel meer kon toen was de intresse ineens een heel stuk minder..
Kan ik ermee zitten?
Nee maaar ook dat ligt aan de tik die ik heb gehad dat is dan wel weer een voordeel zeg maar..

Ik heb nog enkele vrienden en onlangs toch wat nieuwe gemaakt en ik vind het prima zo het is ook lekker rustig moet ik zeggen..:P
Ik en nah.... maatjes voor het leven..
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor olga » za jul 31, 2010 11:11 pm

ik heb 1 vriendin die ik leerde kennen toen ik 4 was, ze heeft me ziekenhuis gebeuren meegemaakt en daarna me ook geholpen op haar manier. we hebben elkaar ook een aantal jaar niet gezien omdat zij jong een vriendje kreeg. we hebben elkaar weer gevonden en nog steeds vriendinnen. op school was er 1 meisje dat me altijd peste, totdat ik ouder werd en haar weer tegen kwam. en de kinderen van me klas gingen normaal met me om, gelukkig. vrienden had ik zo. ik ben wel selectief. ik ken nu ook heel veel mensen die net als familie zijn. en me aanbieden om me hulp te geven als ik het nodig heb en vraag. en tuurlijk zijn er mensen (meestal mannen) waar ik iets mee heb die bij me weggaan of weglopen. maar dan denk ik maar; zij kunnen mij gewoon niet aan want ik ben een superwoman :oops:
olga

Ongelezen berichtdoor Guus » do aug 12, 2010 1:42 pm

Hahaha ja hoor ben je ook ;)
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor olga » do aug 12, 2010 2:09 pm

haha
olga

Ongelezen berichtdoor hetty » zo aug 15, 2010 1:59 pm

haha Olga, ook ik ben een supervrouw, een ander zegt het toch niet, vriendschappen ?, op het ac heb ik een paar goede vriendinnen, en in de thuissituatie heb ik ook wel een vriendin, via het nahhotel heb ik ook een vriendin, wij mailen heel vaak samen, maar zij heeft ook haar beperking, en in de nahwereld accepteert iedereen elkaar, in het gewone leven word je niet voor vol aangezien, zoals mijn internist, hij vroeg de 1e x dat ik daar was als ik gezond was, vertelde van mijn nah, meteen richte hij zich tot mijn man, ik kon hem wel wat aandoen, ik ben niet gek, maar inde ogen van die man misschien wel, bah!!!!!!!!!!!!!!!!!1
hetty

Ongelezen berichtdoor olga » zo aug 15, 2010 2:26 pm

ja hetty, ik ken dat. maar dan denenk ik toch maar weer aan dat woord superwoman. we doen het voor de ander toch nooit goed, dan maar op onszelf richten. en als wij ons superwoman voellen, dan stralen we uit dat we sterke vrouwen zijn. zo zie ik het dan maar
olga

Ongelezen berichtdoor hetty » zo aug 15, 2010 4:30 pm

goedzo!!
hetty

Ongelezen berichtdoor mieke » wo aug 18, 2010 12:17 pm

zo is het maar net
mieke

Ongelezen berichtdoor Guus » za aug 28, 2010 3:04 pm

Geld ook voor manen :P :D :D
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor Pieter » zo jan 30, 2011 7:39 pm

Hoe kan je vriendschap maken als er niemand op het forum komt ???
Het is stil....... :idea:
Pieter

Ongelezen berichtdoor Guus » do feb 10, 2011 5:36 pm

Afgelopen half jaar was het overal stil op het hele internet mensen waren de sneeuw denk ik meer dan beu :P
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor MonaLisa » ma aug 06, 2012 10:48 pm

Ik heb nooit vriendjes en vriendinnetjes gehad, door mn nah.
Wat je vandaag niet hebt gedaan, kan je morgen altijd nog doen.
MonaLisa

Ongelezen berichtdoor Guus » wo aug 08, 2012 3:29 pm

Dat zal dan ook niet meevallen nou ja hier zijn we allemaal gelijk dus wie weet.. voor je het weet ontdek je leuke mensen.
Je kunt ook je eigen registreren op nah-dating.nl die heb ik onlangs ook opgericht ook voor zulke dingen. ;)
Het is nog niet erg druk maar ach langzaam op gang komen is ook goed :)
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor MonaLisa » do aug 09, 2012 6:19 pm

Nee dat viel zeker niet mee, daarom voel ik me hier juist goed. Over die dating had ik al wel ff gezien, maar heb daar nog niet uitgebreid naar gekeken. Omdat ik daar op dat moment geen tijd genoeg voor had, dus dat komt nog, want dat wil ik zeker wel een keer doen.
MonaLisa

Ongelezen berichtdoor Guus » do aug 09, 2012 9:55 pm

ja er werd veel om gevraagd en nu het eris durven mensen niet denk ik of zo
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor MonaLisa » vr aug 10, 2012 9:42 pm

Dat zou ook best nog een kunnen...
MonaLisa

Ongelezen berichtdoor Guus » vr aug 10, 2012 11:28 pm

tja hoop werk aan gehad maar ja als het zo blijft hef ik hem weer op
Guus
Administrator
Administrator

Volgende

Keer terug naar Babbelbox