ergenis

De babbelbox hier kunt u over alles praten waar op het forum verder geen onderwerp voor is.

Moderator: Moderators

ergenis

Ongelezen berichtdoor brainstorm » za feb 06, 2010 1:32 am

Hallo allemaal,
Ben even een poosje niet op deze site geweest, maar ben er nu weer. Onze eigen laptop is kapot en had het geluk om even een laptop van iemand te mogen lenen.

Op mijn werk ervaar ik nog steeds onbegrip in wat ik aangeef nodig te hebben. Opdrachten die van mij gevraagd worden moeten nogal eens wat uitgebreider worden uitgelegd, omdat de bedoeling niet altijd direkt overkomt, wat
een collega van mij zich gezien mijn intelligentieniveau niet voorstellen. Ik heb haar in een mail proberen uit te leggen, wat mijn probleem is en dat die niks met mijn intelligentie te maken hebben, maar met informatieverwerkingsproblemen. Blijkbaar heeft ze het niet begrepen, want wat ik haar duidelijk wilde proberen te maken, was, dat ik het gevoel, had dat ze mijn handicap niet begreep en dacht, dat ze voldoende bijdrage deed om mij te helpen op de werkvloer. Tot op een bepaalde hoogte wordt er ook rekening mee gehouden, maar dat opdrachten ook wat uitgebreider moeten worden uigelegd, vindt ze maar lastig, aan haar reactie te merken. Ze gelooft mij niet en geeft mij het gevoel, dat ik maar onzin zit te kletsen.
Ik snap ook best, dat het voor mensen, die dit niet ervaren, moeilijk is om het voor te stellen, wat het betekent, als je besturingssysteem niet helemaal goed werkt, maar ik weet echt zelf wel, wat ik wel en niet kan, waar ik tegenaanloop en wat ik nodig heb om de dingen wel goed te kunnen doen.
Ik ben blij, dat ik nog vrij veel kan, met de juiste middelen en voorwaarden, maar daarmee wordt in deze maatschappij niet evenveel rekening gehouden en valt dan tussen wal en schip en ben ook met activiteiten in mijn vrije tijd gebonden aan aangepaste omstandigheden. Bij ons in de buurt zijn er niet echt activiteiten, die afgestemd zijn op mijn omstandigheden. Er zijn vriendenclubjes, die activiteiten doen metelkaar, maar dat is voor mensen met een verstandelijke handicap en kom daar gezien mijn normale intelligentie, zelfs bovengemiddelde verbale intelligentie, niet voor in aanmerking. Op een dagcentrum voor mensen met NAH, kan ik ook niet terecht, want ik werk overdag en heb daarnaast mijn gezin en andere bezigheden die moeten gebeuren. Ik ben dus gebonden aan de avonduren. Ik heb informatie gekregen van MEE over activiteiten en daarbij was ook iets van creatieve therapie. Daar ben ik nu nog mee bezig om wat meer informatie over te krijgen. Mijn psychotherapeut doet dat ook.
Dingen zelf bedenken vind ik heel moeilijk, lukt zelfs vaak niet. Als ik iets moet maken, dan moet ik wel eerst een voorgestructureerde opdracht krijgen, die ik dan stap voor stap, in kleine deelstappen en in de goede volgorde uit kan voeren, op mijn eigen tempo. Een bossie hout geven en tegen mij zeggen, dat ik er maar wat van moet maken, dat werkt niet, want er zou niks uit mijn handen komen. Ik moet wel een plan hebben, wat ik uit kan voeren en dat plan moet voor mij gemaakt worden, maar dat zullen velen onder ons denk ik wel herkennen. Dat geldt ook voor de huishoudelijke en andere activiteiten. Wat moet je doen, hoe doe je dat en wanneer doe je dat, dat is geen automatisme.
Dit heeft met intelligentie niks te maken en kan zelfs voorkomen bij hoogopgeleide mensen.

Dit was het weer voor deze keer. Het is bedtijd.

groetjes!
brainstorm

Re: ergenis

Ongelezen berichtdoor Guus » do feb 11, 2010 9:21 pm

Klopt dat is ook heel vaak het geval bij mensen met nah dat ales op een andere of veel duidelijkere manier uitgelegd moet worden.
Dat heeft inderdaad niets te maken met inteligentie maar alleen met je beschadiging(en) ..
Je collega zou misschien deze site moeten lezen wellicht dat het dan wat duidelijker zou kunnen worden..

Het blijft toch modderen want iemand zonder nah uitleggen wat je ervaard als naher is heeel erg moeilijk en men kan zich er eigenlijk geen beeld van vormen..
Zelfs doktoren snappen er soms niets van...
zo moest ik naar een neuroloog die wel even zou vaststellen in een half uur tijd of ik wel of geen beschadiging heb..
Wat doen ze dan?
knietje tikken, loop testje, kijken naar je oog respons, en meer van die onzin dingen dat je moe word van gesprekken enzo kijken ze niet eens naar... en meer van de reeele klachten word niks mee gedaan...
Ga je eigen als normaal iemand daar maar een tegen verdedigen..
Ik en nah.... maatjes voor het leven..
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor brainstorm » do feb 11, 2010 10:21 pm

Hoi Guus,

Ik denk dat ik de moeite maar niet meer neem, om mensen (vooral die collega) te attenderen op bepaalde sites, want er zijn mensen, die het gewoon niet willen weten. Ze moet maar eens leren accepteren, dat iedereen die werkt in een WSW-bedrijf, een eigen reden heeft om daar te werken, dat elke handicap z'n eigen gebruiksaanwijzing heeft.
Ik heb haar in een mail ook gewezen op mijn blogs (op mijn hyves), waar ik ook de nodige informatie heb staan. Ze zei het gelezen te hebben, maar zich dan nog af te vragen, hoe bepaalde dingen kunnen. Blijkbaar ziet ze de dingen, die ik aangeef nodig te hebben, niet als informatieverwerkingsproblemen en kan het ook niet rijmen met mijn intelligentie en mijn intelligentie daar ook niet los van zien. Want ondanks mijn uitleg, dat mijn intelligentie niks te maken heeft met mijn informatieverwerkingsproblemen, zei ze toch, dat ze mij te intelligent vond om mij "zogezegd" bij het handje te moeten pakken (letterlijk voor te kauwen, wat ik moet doen." ze vindt dat gewoon teveel werk en teveel tijd kosten. Als ik dat echt nodig had, snapte ze niet, wat ik nog in de kantine deed en ze voelde zich door mijn mail aan haar en het voorbeeld wat ik noemde (waarin zij een geïrriteerde reactie gaf, verneukt (sorry voor dat woord, maar zo zei ze dat letterlijk). Dat omdat ik een voorbeeld noemde van een tijd geleden (die kon ik mij goed herinneren, beter dan recente gebeurtenissen). Ze zou beter moeten weten, als ze mij goed gekend had, dan zou ze moeten weten, dat ik er helemaal niet op uit ben, om haar ergens op terug te pakken, ik wilde haar alleen maar duidelijk maken, wat er bij mij speelt en hopen, dat ze dan beter zou begrijpen, waarom ik meer uitgebreide uitleg nodig heb.
Dat is nu net, waar je met deze beperkingen steeds tegenaanloopt; men vindt het lastig en tijdrovend, om je te geven, wat je nodig hebt en snappen liever niet, dat je in bepaalde omstandigheden niet zelfstandig kunt zijn en je niet kunt aanpassen aan alle omstandigheden. Als dat in een WSW-bedrijf nog teveel gevraagd is, waar moet je dan naartoe? De problemen zullen op de andere werkplekken ook niet verdwijnen, dus dat heeft ook geen zin.
Ik heb er wel eens aan gedacht om ander werk te willen doen, maar ik zou niet weten wat. Productiewerk trekt mij niet (te eentonig), maar bij de stages die ik heb gedaan voor de basisopleiding Administratief medewerkster (KMBO), heb ik ervaren, dat ik op geen enkele werkplek alle werkzaamheden kon doen, omdat ik alle vaardigheden niet (voldoende) onder de knie had. Daarom hadden ze ook geen baan voor mij. Bij de productiebaantjes liep ik vast op het tempo, vooral, wanneer de productie omhoog ging (dus sneller moest).
Mijn nadeel is ook, dat ik mij de dingen teveel aantrek en niet adrem ben in situaties als die met mijn collega. Ik heb drie keer een assertiviteitscursus gedaan, maar dat heeft bij mij geen effect gehad in dit soort situaties. Ook heb ik wel allerlei tips gehad, wat ik zou kunnen zeggen op bepaalde reacties, maar op dat moment, maar kan ze niet toepassen. ze komen zelfs niet eens in mij op op dat moment.
brainstorm

Ongelezen berichtdoor Guus » di maart 16, 2010 11:59 pm

tja dat is inderdaad wel raar dat ze op zon instituur geen rekening houden met je....
Verder werken die tips wel maar niet op zon moment dan ben je druk met allerlei dingen bij te houden in zon gesprek enzo... dan denk je er niet aan om gevat te antwoorden... das het nare... wat je eraan zou kunnen doen is ze attent maken idd op dit soort sites en verder als ze dat neit willen een ander laten uitleggen misschien wat er aan mankeerd? anders zou ik het ook niet weten...
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor carrie » do aug 26, 2010 8:58 pm

hallo ik ben carrie en al gestopt met uitleggen de meeste snappen het toch niet myn herses maken overuren om me staande te houden . maar je leeft nog kryg ik te horen. inderdaad ik leef nog na een hersenbloeding een herseninfarct en hersenvlies ontsteking maar wel een ander leven groeten van carrie
carrie

Ongelezen berichtdoor Guus » za aug 28, 2010 2:41 pm

carrie schreef:hallo ik ben carrie en al gestopt met uitleggen de meeste snappen het toch niet myn herses maken overuren om me staande te houden . maar je leeft nog kryg ik te horen. inderdaad ik leef nog na een hersenbloeding een herseninfarct en hersenvlies ontsteking maar wel een ander leven groeten van carrie

Dat uitleggen doe ik ook nog aleen bij mensen waar ik veel mee om (moet) gaan.
zoals enkele collegas of zo..
verder zal het mij de spreekwoordelijk worst zijn wat mensen denken of menen te weten dat heb ik mijn eigen wel aangeleerd..
Dat je nog leeft ja dat is wel zo maar eigenlijk ook weer niet je krijgt soms een andere persoonlijkheid dus eigenlijk een nieuw leven en je oude ik is er dan niet meer... of veel minder.
En voor iemand die niks mankeerd is het heel makkelijk praten hun hoeven immers niet met hun nieuwe ik te leven.....
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor MonaLisa » wo mei 15, 2013 11:10 am

Dat uitleggen doe ik nog steeds! Om toch beter over te komen... Maar het kost zo veel energie en daar heb ik niet altijd zin in om dat daar aan te besteden.
Wat je vandaag niet hebt gedaan, kan je morgen altijd nog doen.
MonaLisa

Ongelezen berichtdoor Guus » wo mei 15, 2013 10:41 pm

ik leg het alleen maar uit aan mensen met wie ik werk en dan globaal de rest zoekt het maar uit.....
wat ze van me denken denken ze maar....
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor MonaLisa » ma jun 03, 2013 3:54 pm

Nee, zo ver ben ik nog niet. Ik wil wel goed overkomen bij mensen! Dus leg, als het nodig is, wel uit hoe en wat.
MonaLisa

Ongelezen berichtdoor Guus » di jun 04, 2013 11:42 pm

Ach laast nam ik de moeite nog bij een christelijk iemand...
Dacht als iemand het zou moeten interesseren zou die het moeten zijn..
Nou.. bespaar je de moeite :P
Na een half uur liep die weg hahahaha
Dat zegt mij al genoeg..
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor MonaLisa » za sep 21, 2013 10:46 pm

Ja als ik zie dat men mijn uitleg niet interesant genoeg vind, dan stop ik er ook inmiddels acuut mee.
MonaLisa

Ongelezen berichtdoor Guus » wo sep 25, 2013 9:38 pm

is dan ook het wijste..
Guus
Administrator
Administrator

Keer terug naar Babbelbox