Beetje uitleg overCVS(Cronisch VermoeidheidsSyndroom)

Alles over CVS in Belgie kun je hier kwijt

Moderators: Moderators, Informatie verzorgers

Beetje uitleg overCVS(Cronisch VermoeidheidsSyndroom)

Ongelezen berichtdoor tenerifelovertje » wo nov 12, 2008 1:13 pm

CVS in detail

Hoe herken je het?
CVS of ME is meer dan alleen maar moe zijn. Het is een patroon van uiteenlopende klachten. Niet iedereen heeft dezelfde symptomen of heeft er in dezelfde mate last van. Sommige mensen kunnen nog behoorlijk normaal functioneren, terwijl anderen in een rolstoel belanden.

Voor er van CVS sprake kan zijn, moet je al ten minste zes maanden last hebben van aanhoudende vermoeidheid. Die vermoeidheid was er vroeger niet en komt niet door andere lichamelijke aandoeningen of psychische oorzaken. Ze is zowel lichamelijk als geestelijk en maakt dat je tenminste 50 procent minder kunt doen dan vroeger.

Na een inspanning voel je je beduidend slechter, alsof je griep hebt. Je hebt abnormaal veel tijd nodig om te recupereren en vaak voel je pas achteraf dat je te ver bent gegaan.
Ook al slaap je erg veel, je wordt niet meer uitgerust wakker. Je krijgt bovendien last van slaapstoornissen die allerlei vormen kunnen aannemen.
Je hebt pijn in spieren en/of gewrichten; soms ook een voor jou nieuw soort hoofdpijn.
Je hebt cognitieve en neurologische problemen, die soms met de term ‘brain fog’ worden aangeduid. Dat uit zich onder meer in concentratiestoornissen, verwardheid, niets meer kunnen onthouden, niet uit je woorden raken, snel overspoeld raken door informatie. Bovendien kun je heel onhandig worden, overgevoelig zijn voor allerlei zintuiglijke waarnemingen enz.
Daarbovenop komt een heleboel bijkomende symptomen die kunnen wisselen. Dit zijn er maar enkele van: duizeligheid, misselijkheid, prikkelbare darmsyndroom, vaker moeten plassen. Zweten, je koortsig voelen of lichte koorts hebben, last van extreme koude of warmte, veranderingen in gewicht en eetlust, gevoelige lymfeklieren, keelpijn, nieuwe overgevoeligheid voor voedsel, geneesmiddelen of chemische stoffen.
CVS is geen depressie

Ook al lijken ze er wat op, de typische CVS-klachten wijzen op iets anders dan op een depressie. Je bent wel degelijk lichamelijk ziek. Iemand met CVS zegt niet ‘Ik zie het niet meer zitten’, maar ‘Ik wil wel, maar mijn lichaam wil niet meer mee.’ Heel wat mensen waren vlak voor ze ziek werden net heel dynamisch, echte doordouwers die er altijd tegenaan bleven gaan. Net het tegenovergestelde van een depressieve mens.
Wel kun je als gevolg van de ziekte een bijkomende depressie ontwikkelen. Je vecht immers de hele tijd tegen uitputting en pijn, moet misschien stoppen met werken en krijgt daardoor financiële problemen. Voeg daarbij het onbegrip dat vaak nog heerst. Je zou van minder depressief worden.

Hoe begint het?
Vaak begint de ziekte plots na een infectie zoals klierkoorts, geelzucht of een acute griepachtige aandoening. Ook een ongeval of operatie kunnen fungeren als hefboom. Net als psychische stress door huwelijksmoeilijkheden, gepest worden op het werk, voor een huilbaby moeten zorgen na een zware bevalling.
Je bent en blijft daarna heel moe. Na verloop van enkele weken tot maanden ontwikkel je een hele resem van symptomen. Op de duur is je lichaam helemaal uit balans. Je belandt in een vicieuze cirkel of zelfs in een neerwaartse spiraal.

Waardoor komt het?
Vroeger stonden de aanhangers van een psychische oorzaak lijnrecht tegenover de verdedigers van een biologische oorsprong. De laatste tijd groeien die twee invalshoeken meer naar elkaar toe en beseft men dat allerlei stressoren een rol spelen, zowel lichamelijke als geestelijke.
CVS is als een trechter. Allerlei oorzaken leiden tot hetzelfde eindresultaat. Wanneer verschillende ervan samenkomen, heb je prijs. Of er ook een genetische voorbeschiktheid is, wordt nog onderzocht.

Wat gebeurt er in je lichaam?
De meeste onderzoekers zijn het er nu over eens dat een aantal belangrijke biologische systemen die met elkaar in verband staan, ernstig verstoord zijn. Hetwelk er het eerst ontspoort, daarover verschillen de meningen nog.

Twee van die belangrijke systemen zijn het immuunsysteem en het stressysteem. Het deel van het immuunsysteem dat instaat voor o.a. allergische reacties wordt overactief, terwijl datgene dat je moet verdedigen tegen infecties ondermaats gaat presteren. Je wordt dus zowel vatbaarder voor infecties als voor allergieën.
Het stresssysteem is dan weer uitgeput en er wordt te weinig van het belangrijke hormoon cortisol geproduceerd. Als gevolg daarvan kun je geen langdurige inspanningen meer aan.

Daar ik waarschijnlijk zelf CVS heb,vind ik het erg dat deze ziekte nog niet echt erkend word in Belgie.Ik heb daarom op Netlog een clan aangemaakt,om de ziekte meer bekendheid te kunnen geven.Kom gerust daar een kijkje nemen.

http://nl.netlog.com/clan/Chronischvermoeidheidsyndroom

tenerifelovertje
tenerifelovertje

Keer terug naar CVS