Vragen ivm CVS/ME/Fibromyalgie

Alles over CVS in Belgie kun je hier kwijt

Moderators: Moderators, Informatie verzorgers

Vragen ivm CVS/ME/Fibromyalgie

Ongelezen berichtdoor tenerifelovertje » za nov 15, 2008 1:57 pm

Hier kun je jou vragen stellen ivm deze ziekte.Er word dan zo snel mogelijk een passend antwoord gegeven.Heb je zelf een verhaal.....wil je iets kwijt......plaats het gerust hier.
tenerifelovertje

Re: Vragen ivm CVS/ME/Fibromyalgie

Ongelezen berichtdoor mieke » za aug 28, 2010 10:06 pm

Studie bevestigt vondst retrovirus bij CVS

Bijna een jaar na de Science-publicatie over de aanwezigheid van het retrovirus XMRV bij CVS-patiënten is deze vondst bevestigd. De nieuwe studie is uitgevoerd door onderzoekers van de Amerikaanse National Institutes of Health (NIH), de Food and Drug Administration (FDA) en Harvard Medical School en gepubliceerd in de Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Voor het onderzoek werden bloedmonsters van 37 patiënten met het chronisch vermoeidheidssyndroom gescreend op XMRV-achtige virussen. De bloedmonsters waren vijftien jaar oud. Van de 37 patiënten testten er 32 positief (87%). Ook werd het bloed gescreend van 44 gezonde bloeddonoren. Hiervan bleken er drie positief (7%). In de oorspronkelijke Science-studie werd het retrovirus gevonden bij 67% van de onderzochte CVS-patiënten en bij 4% van de gezonde controles. In een aantal latere studies, waaronder één van de CVS-onderzoeksgroep van het UMC St Radboud in Nijmegen, werden bij geen enkele patiënt XMRV-sporen aangetroffen en ook niet bij gezonde controles.

Varianten
Opmerkelijk is dat in de nieuwe studie verschillende XMRV-varianten zijn gevonden. NIH-onderzoeksleider dr. Harvey Alter vindt dit niet verrassend. "Virussen hebben de neiging niet homogeen te zijn", zei hij hierover tijdens een persconferentie. "Ze kunnen behoorlijk muteren. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor HIV en het hepatitis C virus."

Contaminatie
Daarnaast wordt in de studie de mogelijkheid van labcontaminatie ontzenuwd. Deze mogelijkheid werd door de onderzoekers van het UMC St Radboud geopperd als mogelijke verklaring voor tegenstrijdige XMRV-uitslagen op hun lab en op dat van Amerikaanse onderzoekers bij dezelfde bloedmonsters. Onder meer de vondst van de nauw verwante typen van het virus maakt contaminatie onwaarschijnlijk. Bij eventuele besmetting zou slechts één type gevonden zijn.

Door Toine de Graaf

nieuws MEDNET
mieke

Re: Vragen ivm CVS/ME/Fibromyalgie

Ongelezen berichtdoor Guus » ma okt 11, 2010 9:51 pm

Toevallig weet ik dat er een nieuwe site over is die nog in de maak is
http://www.fibromyalgie-info.nl/
Ik en nah.... maatjes voor het leven..
Guus
Administrator
Administrator

Keer terug naar CVS