afstudeeronderzoek

Hier kunnen gepost worden

Moderators: Moderators, Informatie verzorgers

afstudeeronderzoek

Ongelezen berichtdoor manon,meike,huub » wo maart 19, 2008 11:09 am

In verband met ons afstudeeronderzoek zijn wij op zoek naar hulpverleners/ partners van mensen met niet-aangeboren hersenletsel.

Dit afstudeeronderzoek vindt plaats binnen de opleiding kunstzinnige therapie, aan de Hogeschool Leiden. Wij zijn 3 vierdejaars studenten en willen door middel van vragenlijsten en interviews meer te weten komen over de bestaande zorg, aan partners van mensen met NAH. Het gaat hierbij om een inventarisatie van de bestaande zorg en een verdiepend onderzoek naar de ervaringen en behoeften van de partners van mensen met NAH.
Naast het vergroten van kennis, willen we onder de aandacht brengen hoe ingrijpend de gevolgen van NAH kunnen zijn voor de partners van deze mensen. Door middel van interviews en eventueel kunstzinnig werken, willen we achterhalen of kunstzinnige begeleiding een toevoeging hierop zou kunnen zijn.

We hopen dat u hieraan mee zou willen werken en mocht u ons willen bereiken kan dit per email: per_graphicus@hotmail.com

Met vriendelijke groet,

Manon van Driel (contactpersoon)
Huub van Amersfoort
Meike Veenstra
manon,meike,huub

Ongelezen berichtdoor olga » wo maart 19, 2008 5:55 pm

wat leuk dat jullie onze site daarvoor hebt opgezocht, en er zijn veel mensen die jullie kunnen helpen. ik ben geen partner van, ik heb zelf nah dus ik denk niet dat jullie vragen voor mij hebben. zo ja, vraag maar. en er zijn hier ook veel parners van.
succes met de studie iniedergeval!
olga

Ongelezen berichtdoor mieke » wo maart 19, 2008 10:45 pm

hopelijk krijgen jullie vele antwoorden wat het onderzoek ten bate komt, ik ben ook iemand met nah en kan wellicht wel wat antwoorden geven op vragen,als jullie er hebben.
een goede studie alvast en hopelijk veel positieve resultaten.
mieke

Ongelezen berichtdoor Guus » wo maart 19, 2008 11:26 pm

Ik lees dat jullie het forum al gevonden hebben ;)
Ik hoop dat je hier veel respons op zal krijgen
Ik en nah.... maatjes voor het leven..
Guus
Administrator
Administrator

Re: afstudeeronderzoek

Ongelezen berichtdoor amnesie » ma jan 19, 2009 8:43 pm

Is er ook bekend wat er gebeurd als de partner/verzorgers niet juist zijn ingelicht over hoe dat ze met bepaalde dingen zouden moeten omgaan.
en wat als 1 van die persoonen een persoonlijkheids stoornis heeft.

Ik vind het geweldig dat er hier op deze site aan dit punt aandacht word besteed.

Ik zelf heb een "lichte" hersenaandoening en bij mij is heel erg veel fout gegaan.
Ik heb geheugenverlies en mijn partner en ouders hielpen mij voor de "crash" al niet met mijn aandoening.
de "crash" is voor mij het moment dat ik naar een psychiater werd gestuurd en vervolgens compleet ben afgestoten door mijn ouders en partner.
Word het vaker aan partners/verzorgers aangeraden om de patient te verstoten?
mijn inmiddels ex partner en ouders willen niet praten over het hele gebeuren en ze doen alsof er niets gebeurd is. (alsof hun ineens geheugenverlies hebben)

is er mischien iemand die dit herkend?
amnesie

Ongelezen berichtdoor olga » ma jan 19, 2009 9:56 pm

niet bekent met afstoten, maar dat hadden ze absoluut niet moetten doen. t is moeilijk voor de partner, maar wat dacht je van ons? wij kunnen er niks aan doen dat we een crach of een val of wat dan ook hebben gehad. wij (de nahers) moetten al knokken in dit leven om het te begrijpen en met onze handicap om leren gaan. jammer dat je ouders het niet hebben geprobeert om te begrijpen, en dat je partner je liet vallen is ook erg maar (helaas) gebeurt het vaker. terwijl je ouders hun kind moet steunen, je kunt een kind, ouder of broer of zus niet ruilen. je bent hier op de juiste plek. veel sterkte
olga

Ongelezen berichtdoor Guus » ma jan 19, 2009 10:21 pm

Beste amesie,
wat jij verteld klopt voor een gedeelte wel ik heb zelf een soortgelijke ervaring gehad dat mijn vrouw in het revalidatie centrum verteld werd dat ze de keuze had om van me te scheiden of door proberen te gaan met alles problemen van dien.
Soms kan dat wat onhandig gebracht worden en op een verkeerde manier word er dan een voorstelling gemaakt door degene die de partner / familie verteld wat er kan gaan gebeuren.
Je partner had immers iemand anders in gedachten en lief leren hebben dan degene die na het ongeval of andere ellende nah heeft opgelopen.
Wat dat betreft heb je gelijk soms kan het verkeerd overkomen en een te negatief beeld ontstaan en mede door alle goede bedoelingen loopt het dan mis.

Hoe dat in relaties gaat tja er zijn legio voorbeelden hoe die mis kunnen gaan soms was de partner ook al niet helemaal gezond en daar word nog wel eens vergeten naar te kijken door dergelijke begleiders(sters)
Het kan nog vreemder bijvoorbeeld dat de partner ook nah heeft of een andere aandoening dan breekt de ellende pas goed los..
Hoe het ook zij mensen moeten zich er wel van bwust zijn dat ook begleiders mensen zijn met hun gebreken en problemen en soms als ze te na staan niet objetief kunen functioneren.
Dat is dus niet wijs om dan met de behandeling of wat dan ook verder te gaan, een zekere afstand is nodig om te kunnen relativeren.

Het hele verhaal achter nah is dat de persoon meestal een persoonsverandering doormaakt omdat je niet meer hetzelfde aan kunt zoals vroeger en dat mensen vaak word geadviseerd om problemen maar niet of zo min mogelijk te bespreken of uit de weg te gaan..
Dat vind ik GEEN juiste insteek en daar ben ik als ervarings deskundige het ook NIET mee eens..
Iemand met nah of een andere aandoening ziet vaak zijn eigen gedrag niet juist en een frisse blik van buiten *let wel van buiten dus niet door partners of familie) kan daar in een hoop gevallen verandering in aanbrengen.
Nah-ers nemen vaak niets aan van bekenden of partners en dergelijke.

Maar luisteren soms (niet altijd afhankelijk van de ernst) wel naar derden die hun niet te na bijstaan..

Mhh lang verhaal weer ...
Maar of het in de richting zit die jij bedoeld hoor ik graag..

Discuseren mag en moet vind ik en niemand is heilig overal maakt men fouten en we kunnen er alleen maar van leren om die zoveel mogelijk op een normale manier te bespreken waarbij geen namen genoemd hoeven te worden maar ik vind wel dat misstanden of problemen besproken moeten worden.

Het is al jaren zo dat als niemand wat zegt het silt gezwegen word en dat is ook niet goed.

Juist daarom ben ik deze site begonnen om mensen kennis te laten maken met de problemen waar je als naher of partner mee te maken kan krijgen ...
Je kunt er op verschillende manieren over denken "die mensen willen alleen maar zielig zijn ".. onzin !

Nah is nog steeds teveel onbekend en er word nog steeds te weinig aandacht aan gegeven!!
De problemen voor iemand met nah zijn enorm en worden zeker onderschat.
Het probleem ligt in het feit dat je niets meer ziet in sommige gevallen dus je mankeerd niets meer..
Het klinkt misschien heel vervelend maar mensen met zichtbare schade hebben het eigenlijk "gemakkelijker"om hun gelijk te halen.
En dat bedoel ik zeker niet minachtend!!!!!

We hebben allemaal wel wat en de een erger als de ander..
Ik zeg maar zo ieder geeft zijn of haar eigen problemen en als mensen eens wat dieper zouden kijken zouden ze een hele andere wereld zien dan hun perfecte wereld...

Morgen kun je een ongeval krijgen ook als bankdirecteur en dan heb je ook zomaar een ander leven...
Ik ken ze persoonlijk..

Ik dwaal weer veel tever af..
maar ik denk dat iedereen die met nah te maken heeft er wel wat van kan herkennen...
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor mieke » wo jan 21, 2009 11:52 am

heel zeker guus,bij mij zie je ook niks ,ik kan mits truukjes volledig mee,al vraagt dat een ernorme opslagcapaciteit in men geheugen en zolang dat goed werk kan ik dat wat verbergen.nah je kan er soms mee omgaan maar uiteindelijk valt dat op termijn vaak weg.
mieke

Ongelezen berichtdoor Guus » wo jan 21, 2009 1:19 pm

Dat is begrijpelijk zeker als er teveel op je afkomt word het wat teveel ... en kom je de problemen weer tegen..
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor olga » zo jan 25, 2009 12:45 pm

lang verhaal, en zeker waar. ik kon het niet zo goed onder woorden brengen zoals jij. en gelukkig dat deze site er is guus, wij begrijpen elkaar allemaal en samen staan we sterk, toch?
olga

Ongelezen berichtdoor Guus » zo jan 25, 2009 6:45 pm

olga schreef:lang verhaal, en zeker waar. ik kon het niet zo goed onder woorden brengen zoals jij. en gelukkig dat deze site er is guus, wij begrijpen elkaar allemaal en samen staan we sterk, toch?

Zo is het maar net Olga ;)
een persoon weet wat twee weten meer en drie nog meer ;)
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor amnesie » ma jan 26, 2009 3:31 pm

Cool dat jullie hierop reageren

even voor de duidelijkheid
mijn amnesie komt door een psychologies trauma wat in mijn vroege jeugd heeft plaatsgevonden
de reden doordat mijn hoofd nu is zoals die is komt door
-het kwijtmaken van mijn dossier bij het ggz, hierdoor ben ik totaal verkeerd gediagnostiseerd en heb de verkeerde medicijnen gekregen
-slaaptekort, bij slaaptekort schakelen langzaam bepaalde delen van de hersenen uit.
de combinatie van deze 2 was echt fataal. en hebben de zaak alleen maar verergerd

Het is heel raar dat je flashbacks hebt van de tijd dat je geheugenverlies hebt.
heel raar als je ergens bent, geen idee hebt hoe je er komt.
dat je iets ziet liggen alleen je niet weet wat het is. pas op het moment dat je het voorwerp pakt een het aandachtig bestudeerd kom je er achter dat het een aansteker is.

heel raar als je er achter komt dat je ergens hebt gelopen en je niet meer weet wie je bent. je zoekt in je zakken en ziet je eigen id-kaart (bedankt nederlandse staat voor het verplichten van de id-kaart) de foto's in de protemonee roepen zoete herrineringen op. je hebt geen flauw idee waar je heen gaat, maar toch loop je in eene keer naar de bus die je moet hebben.
Ook weet ik dat ik gesprekken heb gehad met mijn vriendin, ik zie dr voor me zitten, ik zie dr mond bewegen, alleen wat ze zegt weet ik niet. alsof ik doof lijk.

ik kan eigenlijk wel eeuwig doorgaan met "filmpjes" die ik voor mijn ogen zie. ik weet ook dat niet alles echt is gebeurd omdat sommige dingen gewoon onmogelijk zijn het zullen wel dromen zijn
bijvoorbeeld de flashback dat ik door mijn vriendin word gekeeld terwijl ik op de vloer lig (ik leef immers nog)
of dat ik over straat loop en er mensen aan me vragen wat er aan de hand is, ik niet weet wat ze bedoelen maar als ik in de spiegel kijk zie ik dat ik een bloedneus heb en bloed uit mijn oren komt.

er zijn dan ook dingen die wel echt gebeurd zouden kunnen zijn. Ik zit in de jeugdsoos, er is een muziekfestival en op de bar zit een dame zonder gezicht (het gezicht van een etalagepop). in het begin wil ik er geen aandacht aan besteden omdat ik het eng vind. toch was ik benieuwd en ging kijken.
ik weet niet meer zeker of ik toen met die persoon heb gepraat. is dat wel echt gebeurd of is dat weer een droom.
amnesie

Ongelezen berichtdoor olga » ma jan 26, 2009 11:36 pm

wat ingewikkeld.
olga

Ongelezen berichtdoor Guus » di jan 27, 2009 10:55 pm

das goed minder dan..
En er is niets meer tegen te doen?
Guus
Administrator