Hoe leg ik mensen uit?

Gedichten en gedachten kunt u hier plaatsen.

Moderator: Moderators

Hoe leg ik mensen uit?

Ongelezen berichtdoor tknuffelke » vr jan 27, 2006 2:26 pm

[align=center]Hoe leg ik mensen uit wat er is gebeurd?
Waarom worden mijn handelingen steeds weer afgekeurd?
Onbegrip van mensen kan je niet meten,
ze zouden beter moeten weten.
Mochten ze in mijn schoenen staan,
zou hun leven rustig verder gaan?
Laat ons hopen voor deze mensen,
hen enkel het beste wensen.
Dat degene die mij keert en keurt,
het nooit met hen gebeurt !![/align]

Dit gedicht heb ik geschreven naar aanleiding van het onbegrip waar ik mee te maken kreeg nadat mijn vrouw nah patiënt werd.
De lichamelijke verandering zien ze wel maar dat ze mentaal ook verandert is, dat zien ze niet.Ons leven kreeg een totale ommekeer en daardoor ben ik ook veranderd.Al snel werden er roddels gemaakt en verspreid.Dit deed me pijn maar daar heb ik mij boven gezet.Via gedichten druk ik mijn diepste gevoelens uit.

:)
gr. claerke
partner van NAH patiënte
http://users.telenet.be/nah
tknuffelke

Ongelezen berichtdoor oda » vr jan 27, 2006 3:55 pm

ten eerste wil ik je hier hartelijk welkom heten.
De meeste mensen die met NAH te maken zullen zich ook herkennen in jou verhaal.
Verder kan ik alleen maar zeggen hoe moeilijk het ook is maar blijf boven deze beterweters staan.
Want ze weten alles altijd beter, denken soms zelf dat ze meer weten dan een arts.
maar niemand anders dan je vrouw en jij weten wat goed is voor elkaar ik hoop dat je nog veel van deze mooie gedichten hier op de site gaat schrijven.
groetjes Oda :roll:
oda

Ongelezen berichtdoor Guus » za jan 28, 2006 8:04 pm

Ha clearke ook welkom geheten hier :) ik had al met je gemaild en je weet mon of meer hoe ik over zulke dingen denk daarom zijn we deze site begonnen om er veel meer bekendheid aan te gaan geven.
Ik en nah.... maatjes voor het leven..
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor Moderator » wo okt 04, 2006 11:10 pm

Een oordeel zegt iets over degene die het uitspreekt. niet over jou. Wie heeft hier nou een hersenaandoening?
Moderator

Ongelezen berichtdoor Guus » do okt 05, 2006 10:24 am

Al opmerking zou ik ook nog kunen zeggen:

Niemand is veroordeel kundig.

Denk daar maar eens diep over na...
Guus
Administrator
Administrator

Re: Hoe leg ik mensen uit?

Ongelezen berichtdoor brainstorm » zo jun 21, 2009 2:11 pm

Wat is het toch fijn om zoveel herkenning te vinden.
Helaas loopt het in mijn huwelijk niet goed, wat dit betreft.
Mijn man weet dat ik beperkingen heb, maar heeft geen idee wat ze met mij doen.
Ik krijg dus ook vaak commentaar op mijn doen en laten.
Ik werd in het begin van onze relatie zelfs al niet geloofd, dat ik een schildklierziekte heb, want er is niks bijzonders aan mij te zien.
Ik heb ook door mijn therapeut vaak te horen gekregen, dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn eigen welzijn en vraag mij telkens af,
of in een situatie als die van ons ook zo bekeken kan worden.
Ik snap heus wel, dat het voor buitenstaanders niet gemakkelijk is om te beseffen, wat voor beperkingen wij hebben en wat het met ons doet, maar mogen wij niet een beetje begrip van hun kan verwachten?
Ik heb vaak de indruk dat er gedacht wordt, dat we aandacht zouden willen trekken met onze beperkingen en zielig zouden willen zijn, maar zelfs dat wordt niet eens begrepen. Want dan wordt er gezegd, dat het mijn interpretatie is en dat ik niet voor anderen mag invullen.
Soms weet ik niet meer wat ik moet denken en wat ik moet vinden.
Als ik mijzelf momenteel in mijn ogen kijk(in de spiegel), zie ik een paar ogen die mat uitkijken, terwijl ze voor een paar maanden terug nog zo straalden!
Zit momenteel in de ziektewet, omdat ik vorige week weer psychisch ben ingestort, na waarschijnlijk een drukke en stressvolle periode en dat gedoe met het pesten bij mijn zoon op school, waardoor alle wonden en daarmee alle verdriet en frustraties weer zijn opengetrokken.
brainstorm

Ongelezen berichtdoor olga » di aug 25, 2009 4:12 pm

wat rot allemaal. ik vind dat je man er rekening mee moet houden dat het 'gepest' en jou beperkingen jou te veel worden. is hij wel eens meegeweest naar een arts? dan zou hij toch beter moetten weten. miss kun je er met hem over praten?
olga

Ongelezen berichtdoor Guus » wo aug 26, 2009 11:24 am

Je kunt voor dit soort dingen hulp vragen bijvorbeeld bij www.mee.nl
die kunnen je ondersteunen zodat je man je ook beter gaat begrijpen en al dat soort dingen. ;)
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor brainstorm » do okt 08, 2009 11:18 pm

Gelukkig hoef ik mij met dat pestgedrag van mijn zoon niet meer bezig te houden, de tweede keer ben ik duidelijk genoeg geweest. Helaas is voor die jongen, die gepest werd het nog niet afgelopen. Maar mijn zoon doet in ieder geval niet meer mee en dat vriendje van mijn zoon ook niet meer. Die moeder heeft de boodschap gelukkig toch nog goed overgebracht.

Wat mijn huwelijksproblemen betreft t.a.v. mijn beperkingen, krijg ik sinds vandaag nog weer een aantal gesprekken met de neuropsycholoog, die bij mij ook de QEEG heeft verricht (een onderzoek om te bekijken, of neurofeedbacktraining iets voor je kan betekenen) en die in 2005 ook het eerste neuropsychologisch onderzoek heeft verricht.
Eigenlijk is het pas sinds juni van dit jaar duidelijk geworden, dat er bij mij inderdaad sprake is van NAH, terwlijk ik het eigenlijk bijna mijn hele leven al heb. Ik ken namelijk geen periode van voor het letsel, omdat het in mijn babytijd al is ontstaan als gevolg van mijn schildklierklierziekte, stofwisselingsproblemen dus. Ik weet dus niet anders als dat ik meer moeite heb met een aantal dingen die kenmerkend zijn voor o.a. (Niet Aangeboren)hersenletsel. Alleen werden de symptomen steeds duidelijk naarmate ik ouder werd en meer zelfstandig moest gaan functioneren.
Dus ook mijn ouders hebben eigenlijk nooit echt geweten, wat mijn ontwikkelingsstoornis eigenlijk teweeg heeft gebracht. Ik ben er altijd heel goed in geweest, om mijn tekorten te compenseren, waardoor mijn signalen, dat het niet goed ging niet zijn opgepikt en eigenlijk nooit op de juiste manier ben begeleid. Mijn ouders (vooral mijn moeder heeft wel op haar manier haar best gedaan om mij zover mogelijk te laten komen, we hebben er samen wel heel hard aan gewerkt. Maar er was te weinig kennis van wat die beschadiging, wat ik heb opgelopen, eigelijk voor gevolgen heeft.
Toch is in het toenmalige AZG, wel gezegd, dat ik het later moeilijk zou krijgen met het meedraaien in de maatschappij.
Door dat compenseren, heeft mijn man natuurlijk ook een totaal verkeerd beeld van mij gekregen en in de eerste jaren heb ik ook zelf door onwetendheid niks aan kunnen geven. Ik ben nu dus aangekomen in de fase, dat ik een balans moet zoeken in mijn dagelijks functioneren, aftasten van wat ik wel en niet kan.
De communicatie tussen mijn man en mij loopt nogal eens vast wat de problemen t.a.v. mijn beperkingen betreft en heb nogal eens het gevoel verkeerd of niet begrepen te worden. Soms zijn dingen ook heel moeilijk uit te leggen, duidelijk te maken en dat voelt best eenzaam. Ik heb mijn verdriet niet met hem kunnen delen, omdat hij niet begreep waarom ik mij verdrietig voelde. En als je dan ook op andere plekken, als op het werk, nog moet knokken voor jezelf. Telkens pogingen doet om aan te geven hoe je de dingen wel kunt, maar dat niet serieus genomen wordt. Uiteindelijk is dat gelukkig wel goed gekomen, maar thuis gaat het heel wisselend. Er zijn ook goede momenten, dat we het leuk hebben, maar er zijn ook momenten, waarop ik mijzelf het liefst in een hutje op de hei terug zou willen trekken. Maar ik heb toch een groot verantwoordelijksheidgevoel en kan en wil mijn kinderen ook niet in de steek laten. Daarvoor ben ik veel te gek met ze.

Inmiddels heb ik ook een gesprek gehad met een consulent van MEE en die gaat mij ook helpen met het uitzoeken van een aantal zaken, o.a. waar ik vrijetijdsactiviteiten kan doen, waar ook rekening gehouden wordt met mijn beperkingen.

Ik had mij ook opgegeven voor die zeildag (op dit forum gevonden), maar ik durf er niet zelf naartoe te rijden, omdat ik liever niet rijd in een vreemde omgeving. Dit i.v.m. orientatieproblemen, nieuwe informatie (vreemde omgeving), op teveel dingen tegelijk moeten letten en ook niet goed vooruit kan kijken en snel reageren op onverwachtse situaties.
Ik kan wel autorijden in een bekende omgeving, omdat ik daar al heel vaak gereden heb en dus de weg weet. Wel kost de concentratie mij wat meer energie en merk ik, als ik wat langer heb gereden toch mijn nekspieren en schouderspieren en kan ook hoofdpijn hebben. Als ik daar bij dat zeilen dus aankom, dan ben ik al bekaf voordat ik al iets gedaan heb. Ook heb ik moeite om dat wat ik in bekende omgeving wel heb leren toepassen, dat in onbekende omgeving ook automatisch te doen. Ik weet dus niet hoe ik daar moet komen. Bovendien woon ik in het wat rustiger deel van Nederland (Drenthe). Maar ik weet niet of ik wel recht heb op een taxivergoeding voor zulke dingen, want ik ben bang, dat wanneer ze weten, dat ik wel een rijbewijs heb, er dan gezegd wordt, dat ik geen taxivergoeding nodig zal hebben.
brainstorm

Ongelezen berichtdoor olga » za okt 10, 2009 11:06 am

ook met die vraag kun je bij mee terecht, goed dat je contact hebt gezocht met mee en dat ze helpen. en met je partner, blijf praten (dat is het beste medicijn voor een relatie/huwelijk)en het feit blijft ook dat mannen anders zijn dan vrouwen. en iedereen heeft ups en downs in een relatie, het zou ook niet goed zijn als die er niet zouden zijn. het leven bestaat helaas niet uit rozengeur en manenschijn. ik herken ook wel dat gevoel van eenzaamheid maar blijf er over praten sterkte meid.
olga

Ongelezen berichtdoor Guus » zo okt 11, 2009 3:32 pm

zeker communicatie blijft overal heel belangrijk zit je iets dwars praat er dan vooral heel rustig over meestal helpt dat wel en gaat de ander bokken dan ook meteen stoppen en een andere keer maar verder..
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor olga » zo okt 11, 2009 4:40 pm

nou, dat heeft bij mij weinig geholpen, wilde wel praten maar de mijne is bang voor verandering. en by the way, alles moest in zijn belang, en praten deed hij veel maar bij ons hielp t niet echt. als ik wat zei, vond hij het niks (angst)
maar als advies blijf ik erbij, blijf praten.
olga

Ongelezen berichtdoor Guus » vr okt 23, 2009 10:10 pm

Tja soms moeten er twee zijn voor een relatie Olga dat kun je schijnbaar niet alleen en als alles maar van een kant moet komen werkt praten idd niet... helaas..
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor olga » za okt 24, 2009 8:41 am

nee dat is idd jammer, hij was meer getrouwd met zijn werk. en praten deed hij veel, zelfs tegen de wc borstel :D
maar idd, je hebt er twee voor nodig die er alle twee aandacht enenergie in stoppen
olga

Keer terug naar Gedichten en gedachten