Zelfbeeld en vertrouwen

Gedichten en gedachten kunt u hier plaatsen.

Moderator: Moderators

Zelfbeeld en vertrouwen

Ongelezen berichtdoor henk bor » do sep 28, 2006 12:47 pm

Zelfbeeld en vertrouwen.

Dit gedicht heb ik gemaakt voor een radio omroep(rvu) het onderwerp was zelfbeeld en vertrouwen.

Je bent te dun te dik te rijk of te arm,
je woorden zijn te koud of te warm.

Wanneer doe je het als mens nou eens goed,
wanneer heb je nou eigelijk eens het ideaale lijf en die lekkere toet.

De modewereld slaat op hol,
nu italie heeft gesteld det hun fotomodellen te licht zijn, en zij zien ze liever een beetje vol.

Steeds meer mensen hoor je over hun beschadigde zelfbeelden, en hoe zij zichzelf in hun dromen een perfect mens toebedeelden.

Zelfvernietiging, Anorexia en vraatzucht komen steeds meer voor,
hun zelfvertrouwen en trots krijgen in hun leven geen gehoor.

Toch mag je blij zijn met wie en wat je bent,
het word tijd dat jejezelf met een grote dosis HOUDEN VAN VERWENT!

In ieder mens klein, lang, dun of dik, zit een kloppend hart met mooie gevoelens, en 1 van die mooie mensen dat ben IK!

Veel Liefs Henk
Kijk ook eens op http://www.nah-info.nl
henk bor

Ongelezen berichtdoor suppamona » do sep 28, 2006 7:42 pm

mooi ...
groetjes simone
suppamona

Ongelezen berichtdoor Guus » do sep 28, 2006 9:54 pm

idd hou van jezelf des te meer kun je ook van anderen houden was het geloof ik :)
Ik en nah.... maatjes voor het leven..
Guus
Administrator
Administrator

Ongelezen berichtdoor henk bor » do sep 28, 2006 10:07 pm

schrijven voor een ander is makkelijker voor mij, ik hoef dan geen rekening met mijn eigen gevoelens te houden. Thats me

groetjes Henk
henk bor

Ongelezen berichtdoor Moderator » vr sep 29, 2006 8:05 pm

Dus het volgende gedicht over zelfvertrouwen gaat over jou Henk???:-)
Moderator

Ongelezen berichtdoor henk bor » vr sep 29, 2006 8:24 pm

zoals erbij vermeld was heb ik het geschreven voor de clubvan100.nl
ik schrijf wekelijks twee gedichten die in het radiouurtje worden voorgedragen.
Als ik over mezelf zou moeten dichten zou ik een duidelijk beeld kunnen vormen, vandaar dat ik dat ook niet doe.

groetjes Henk
henk bor

Re: Zelfbeeld en vertrouwen

Ongelezen berichtdoor brainstorm » wo nov 25, 2009 12:16 pm

Ik ben het hier helemaal mee eens.
Er moet eens wat meer gekeken worden naar de positieve eigenschappen van iemand en naar wat er in iemand zit i.p.v. naar de buitenkant.
De buitenkant mag dan wel de eerste indruk zijn, maar dat zegt nog niet zoveel over hoe iemand in werkelijkheid is.
Maar ook hoe en wat iemand doet wordt nogal eens snel veroordeeld, zonder dat de moeite genomen wordt om erachter te komen, wat er achter iemand zijn of haar houding schuil gaat.
Zoals waarschijnlijk velen onder ons (op deze site) ben ik nogal eens verkeerd beoordeeld op mijn doen en laten. Ondanks mijn leerproblemen heb ik toch mijn MAVO-diploma gehaald (op D-niveau, het hoogste), maar de problemen, om mijn kennisvaardigheden en gedachten om te zetten in praktisch handelen, werd nogal eens gezien als eigenwijsheid. Lastig als je zelf niet aan kunt geven, dat je visuele instructies niet op kunt volgen, als je niet weet, dat je informatievererking niet goed is.
De leerproblemen zijn ontstaan als gevolg van mijn ontwikkelingsstoornis (ontstaan door een hersenbeschadiging in mijn eerste levensjaren), maar de gevolgen voor het dagelijks functioneren werden pas duidelijker zichtbaar, toen ik ouder werd en steeds meer zelfstandig moest gaan functioneren (hoewel in het ziekenhuis, waar ik toen onder controle stond voor mijn schildklierziekte CHT), wel voorspeld, was, dat ik het later moeilijk zou krijgen om mee te draaien in deze maatschappij. Het is mij dus gaandeweg wel duidelijk geworden, wat ze daar toe mee bedoeld hebben.
De leerproblemen golden niet alleen maar voor op school, maar ook voor de leerprocessen van het leven.
Door mijn positieve en optimische instelling en het compenseren van mijn tekorten door mijn vaardigheden, zijn de signalen nooit echt opgepikt en heb ik niet de begeleiding gehad, die ik nodig had. Ooit is mij een computercursus geweigerd, omdat men op het toenmalig arbeidsbureau verkeerde informatie over mij is binnengekomen, waarin werd verondersteld, dat ik eigenwijs, eigengereid zou zijn en geen doorzettingsvermogen zou hebben (vermoedelijk om dat in de tijd van een opleiding, die ik had gedaan, mijn stages niet goed gingen). En dat terwijl ik na die tijd een aantal baantjes heb gehad (maar het mij helaas niet lukte om ze te houden, omdat ik telkens tegen mijn tekortkomingen aanliep). Was totaal overrompeld door de uitspraak van die meneer op het arbeidburea. Kennelijk waren ze daar bang, dat ik die computercursus (die plaats zou vinden in kleine groepjes, wat gezien mijn problemen juist beter voor mij zou zijn) ook niet af zou maken, net als die stages. Er is echter nooit gevraagd, hoe dat kon, dat die stages niet misgingen.
Maar ook op het feit, dat ik een MAVO-diploma heb gehaald, ben ik nogal eens verkeerd ingeschat en dus kennelijk geen rekenproblemen zou kunnen hebben. Ik had namelijk een talenpakket, omdat ik moeite heb met rekenvakken.
Eigenlijk ben ik door te doen erachter gekomen, wat mijn mogelijkheden zijn en waar mijn tekorten zitten. Ook al viel ik steeds weer met mijn neus in de boter, heb toch steeds de draad weer opgepakt om het weer opnieuw te proberen. Steeds voor mijzelf blijven vechten.
Uiteindelijk heeft mij dat wel een paar jaar geleden een flinke geestelijke en lichamelijke overbelasting opgeleverd (burn-out?) en ben ook mede door de psychotherapeutische behandelingen gaan inzien, dat ik een paar stappen terug moest gaan doen. Hier probeer ik nu mijn weg in te vinden.
Dit is dan mijn verhaal, maar zo zullen velen hun eigen verhaal hebben. We moeten dus niet zo snel oordelen over iemand, wanneer je de situatie niet kent en niet weet hoe iets inelkaar zit.
brainstorm

Keer terug naar Gedichten en gedachten